top of page
Untitled.png

טיפול במוזיקה ותנועה

טיפול בתנועה הוא תהליך המקדם אינטגרציה רגשית גופנית חברתית קוגניטיבית של המטופל.

טיפול בתנועה ובמחול עוסק בצמיחה אישית דרך יחסי גומלין בין גוף לנפש והוא מושתת על התפיסה כי הגוף, היציבה והביטוי התנועתי של אדם משקף רגשות  

שימוש בחוויה תנועתית מאפשרת להביע רגשות שקשה לתת להם ביטוי מילולי.‏

הנחת היסוד הבסיסית היא כי הגוף והנפש מקיימים ביניהם מערכת של יחסי גומלין וכי הם קשורים זה בזה קשר הדוק ובלתי ניתן להפרדה.

  • התנועה משקפת את האישיות.

  • התנועה עשויה להיות ביטוי של תכנים בלתי מודעים.

  • הגוף והנפש מקיימים ביניהם יחסי גומלין כך ששינוי בתנועה (בגוף) עשוי להוביל ולהשפיע על תפקודה של הנפש.

  • השאיפה לאיחוד של גוף-נפש בטיפול בתנועה יוצר תחושה של שלמות (wholeness) עבור האינדיבידואל.

מטרות הטיפול בתנועה

  • פתוח דפוסי התמודדות

  • שנוי הרגלי תנועה מקובעים

  • איתור קונפליקטים רגשיים המעוגנים בגוף

  • פיתוח אינטגרציה גופנית-נפשית

  • פיתוח יכולת ויסות בהבעת רגשות

  • פיתוח מיומנויות תקשורתיות/חברתיות

  • העלאת זיכרונות מודחקים

 

תרפיה במוזיקה

מטרות הטיפול במוזיקה רבות ומגוונות: הכרה של המטופל בצדדים הבריאים והחיוביים שבו והתמקדות בהם, על מנת לאפשר מימוש הפוטנציאל הגלום בו.

האמצעים לכך, הינם: שינוי דפוסי חשיבה שליליים, שינוי דפוסי התנהגות, לימוד כלים אלטרנטיביים להתמודדות עם המציאות, לימוד טכניקות רגיעה, הכרת העצמי של המטופל, לימוד כלים ליצירת קשרים בינאישיים ופיתוח יכולת להבעת רגשות.

המוזיקה עשויה להוות סביבה מוכרת שבה מרגיש המטופל בטוח להתנסות בתהליך טיפולי.הטיפול כולל האזנה, שירה, אלתור, הלחנה ,נגינה ושיחה. טיפול במוזיקה מאפשר למטופל ליצור קשר עם המטפל ולהביע את עצמו בדרכים לא מילוליות.

 

בחדר ישנם כלי נגינה שונים והמטופל יכול לחקור אותם ובכך להבין שהוא אחראי על יצירת צלילים שונים.

 

אמצעים אלה משולבים עם מוזיקה באופן הבא:

1. בתחום המוזיקלי:

  • פיתוח היכולת להנות מהמוזיקה. ביצירות שלה ובהאזנה לה.

  • העשרת ההבעה המוזיקלית- הרחבת השימוש באלמנטים שונים של המוזיקה (קצב, מהירות, גובה וכו') בקול ובמגוון של כלים.

  • הכרות עם ה"אני" המוזיקלי הפנימי, הפיתוח שלו וביסוסו.

2. בתחום המוטורי שיפור הקואורדינציה המוטורית לכלל סוגיה:

  • שיפור המוטוריקה הגסה והעדינה.

  • זיהוי חלקיי הגוף ותפקודם.

  • תיאום שמיעתי- מוטורי.

3. בתחום החברתי פיתוח ושיפור הסתגלות חברתית:

  • יצירת קשר עין.

  • פיתוח יכולת לשיתוף אחרים בתחושות ורגשות אישיים.

  • שיפור יכולת ההקשבה.

4. בתחום הרוחני:

  • יצירת קשר עם החלק הרוחני- פנימי ושיפורו.

  • יצירת קשר עם היצירתיות הפנימית והרחבתה.

  • מימוש היכולת לחוות חוויה עילאית ולהגיע להנאה מקסימלית.

 

5. בתחום הרגשי-נפשי:

  • שיפור הביטחון העצמי ויצירת הערכה עצמית חיובית.

  • פיתוח יכולת ההנאה ושמחת החיים.

  • פיתוח ושיפור היכולת להביע מגוון רחב של רגשות ואף להבין מה מקורם.

6. בתחום השפה והתקשורת:

  • שיפור ההבחנה והזיכרון השמעתיים ושיפור היכולת לחקות.

  • פיתוח היכולת להביע רצונות וצרכים.

  • בניית אוצר מילים ועיצוב דיבור.

7. בתחום הקוגניטיבי - הכרת העולם שבו אנו חיים ומתפקדים:

  • למידת מושגי מרחב.

  • למידת מושגי צורה וצבע.

bottom of page